fbpx

Jak przygotować się do kampanii FB&IG Ads?

by Anita Węglicka 03 maja, 2021
Jak przygotować się do kampanii FB&IG Ads?

Uruchomienie pierwszej kampanii FB&Ig Ads to często wielka niewiadoma. Nie znamy przyszłych kosztów wyświetlenia, przejścia do strony internetowej i jaki będzie finalny koszt zakupu. Nie wiemy, jak odbiorcy będą reagować na nasze reklamy. Nie mamy żadnych informacji bazowych, na podstawie których możemy wyliczyć realne wyniki, a prognozowanie przychodów możemy porównać do wróżenia z fusów.

Mimo tego, możesz się do kampanii przygotować i nie będzie to bardzo trudne, a pozwoli zaoszczędzić odrobinę stresu i pieniędzy wydanych na reklamy. Zastosuj te 5 kroków przed włączeniem pierwszej reklamy, a Twoje reklamy będą lepiej działać.

Krok 1. Zastanów się, jaki masz cel.

W biznesie i marketingu realizujemy często wiele celów i zadań jednocześnie. Dbamy o przychody, rozpoznawalność marki i budżet. W reklamach chcemy zrobić to samo. Ale nie zawsze jest to możliwe. Szczególnie gdy dopiero zaczynasz i masz ograniczony budżet.

Przed startem Twojej pierwszej kampanii zastanów się, co jest dla Twojego biznesu w tym momencie najważniejsze. Czy potrzebujesz przychodów i powinnaś skupić się na reklamowaniu oferty? Czy chcesz zbudować wizerunek ekspertki więc będziesz dzielić się wiedzą i promować napisane przez Ciebie artykuły? A może chcesz lepiej wypaść w rozmowach z partnerami i 10K followersów na Instagramie sprawi, że będziesz mogła zaproponować lepsze warunki?

Zanim zaczniesz myśleć o ustawianiu kampanii w Menedzerze reklam, zastanów się: Po co? Jaki cel chcę dzięki temu zrealizować?

Krok 2. Kto będzie odbiorcą Twoich działań reklamowych?

Wydaje mi się, że skończył się już etap określania grupy docelowej jako Wszyscy i nawet osoby zielone w marketingu wiedzą, że muszą chociaż odrobinę zawęzić i określić profil idealnego klienta. Na początek zastanów się, kto potrzebuje Twojego produktu? Gdzie mieszka i w jakim jest wieku? Na jakim etapie życia się znajduje? – jest studentką, zaczyna pierwszą pracę czy może właśnie zakłada rodzinę?

Przemyśl, jakie problemy tej osoby rozwiąże Twój produkt? Jeśli Twoim produktem są sukienki, zastanów się:

  • Czy Twoje sukienki pomogą lepiej wyglądać podczas ważnej okazji?
  • Czy pozwolą zaoszczędzić czas przed wyjściem do pracy, bo nie trzeba się zastanawiać z czym ją połączyć?
  • Czy może Twoje produkty są bardzo wygodne i sprawią, że Klientki będą się lepiej czuły nosząc je?

Zbuduj profil idealnego klienta – określ w jakim są wieku, gdzie mieszkają i czym się zajmują oraz zastanów się: jaki problem rozwiązuje Twój produkt.

Krok 3. Jakie masz zasoby?

Masz już ustalony cel działań reklamowych i grupę docelową. Zastanów się teraz, co i kto pomoże Ci w jego realizacji. Jakie zasoby możesz wykorzystać, by go zrealizować? Co możesz i chcesz zrobić samodzielnie, a jakie działania oddelegujesz?

Pomyśl o zdjęciach. Czy potrafisz zrobić ładne zdjęcia produktów czy może potrzebujesz zatrudnić osobę, która zrobi dla Ciebie profesjonalną sesję? A jak jest z tekstami? Czy wiesz jak napisać dobry tekst sprzedażowy czy może potrzebujesz zatrudnić copywritera, który ładnie opisze wyróżniki Twojej marki i przekona odbiorcę, że w Twoim sklepie powinnien kupić ten produkt? Czy potrafisz tak zarządzać swoimi social media, że będą one spójne i zatrzymają odbiorcę na dłużej?

Czy masz przestrzeń i umiejętności na samodzielne ustawienie i monitorowanie oraz analizowanie reklam czy potrzebujesz pomocy Specjalistki?

Krok 4. Budżet

Jeśli masz dużą społeczność zgromadzoną wokół Twojej marki to może się okazać, że Twoje reklamy będą sprzedawać od razu. Ale jeśli dopiero budujesz markę, wypracowanie zwrotu z adsów chwilę potrwa. Zastanów się i policz jaką kwotę możesz przeznaczyć na działania reklamowe w początkowym okresie, np. w pierwszych 3 miesiącach bez oczekiwania natychmiastowego zwrotu.

Uważam, że lepiej założyć scenariusz pesymistyczny i miło się rozczarować, jeśli reklamy będą sprzedawać szybciej niż założyłaś, niż włożyć w nie ostatnie pieniądze, które teraz mogłabyś rozdysponować lepiej.

Krok 5. Harmonogram prac

Jak wspomniałam wcześniej, Twoje kampanie nie muszą od razu przynieść milionów przychodów. Kampania reklamowa polega na zbudowaniu lejka sprzedażowego. Najpierw budujesz rozpoznawalność marki i zapoznajesz klientów ze swoją marką, budujesz bazę fanów oraz ruch w sklepie. Dopiero potem przechodzisz do najbardziej efektywnych działań, czyli namówienia tych osób do zakupu. Z mojego doświadczenia wynika, że nie da się przeskoczyć etapu budowania bazy fanów i bez nich, ciężko będzie sprzedać za pomocą reklam.

Zaplanuj okres startowy, gdy będziesz rozgrzewać swoje kampanie i budować potrzebę posiadania Twojego produkt wśród odbiorców. Dopiero potem przejdź do “ataku” i zmieniania fanów w klientów.

Podsumowując

Czy możesz zrobić skuteczną reklamę Facebook & Instagram Ads bez przygotowania? Pewnie tak. Ale bezpieczniej będzie, jeśli poświęcisz chociaż kilka minut na jej zaplanowanie.

Zastanów się:

  • Jaki masz cel reklamowy?
  • Kto będzie odbiorcą Twoich działań?
  • Jakie masz zasoby, a do jakich zadań zatrudnisz Specjalistów?
  • Jaki budżet możesz przeznaczyć na pierwsze 3 miesiące działań reklamowych?
  • Na jakie etapy podzielisz prace nad budowaniem kampanii?

Powodzenia w planowaniu Twoich kampanii reklamowych w mediach społecznościowych. Mam nadzieję, że ten wpis pomoże Ci zaoszczędzić wiele czasu, stresów i pieniędzy. A jeśli masz pytania na temat kampanii FB&IG Ads, napisz do mnie.

Social Shares