Jak ratować porzucone koszyki?

Porzucone koszyki to sytuacja w której Twój klient dodaje produkt w sklepie do koszyka, ale z jakiegoś powodu nie realizuje transakcji, a zamiast tego wychodzi ze sklepu. Według badań 69% koszyków zostaje porzuconych. Kilka miesięcy temu odsetek niezakończonych transakcji wynosił 56%. Zobacz, jak szybko wskaźnik wzrósł o 13 punktów procentowych.
Powodów porzucania koszyków może być wiele. Opowiem Ci o kilku z nich.
Pieniądze
Znasz to uczucie, gdy chodzisz po sklepie tylko pooglądać i nie zamierzasz nic kupić, a wtedy podoba Ci się wszystko? Ale jak pójdziesz do tego samego sklepu z zamiarem zakupu, nagle nic nie pasuje.
Taki sam mechanizm działa w sklepach online. Przeglądamy Facebooka, widzimy ładną sukienkę w reklamie, oglądamy, przechodzimy do sklepu, dodajemy do koszyka… i nagle widzimy cenę, która jednak jest dla nas za wysoka. Wychodzimy.
Rozproszenia
Jedziesz tramwajem i oglądasz produkty w sklepie, coś Ci się podoba, dodajesz do koszyka. Wysiadasz z tramwaju, wychodzisz ze sklepu.
Przeglądasz sukienki w telefonie, niektóre dodajesz do koszyka, nagle dzwoni telefon, koleżanka. Odbierasz, rozmawiacie 30 minut, a potem zapominasz, co robiłaś wcześniej i przypominasz sobie, że to czas kolacji. Zostawiasz telefon i sukienkę w sklepie.
Takie rozproszenia są normalne. Ich powodem jest to, że ponad 50% klientów sklepów internetowych, odwiedza je za pomocą urządzeń mobilnych. A wszyscy wiemy, jak to jest przeglądać Internet na telefonie – robimy to w ruchu i “tylko na 5 minut”.
Zbyt skomplikowany proces zakupowy
Żeby sfinalizować transakcję, musisz się zarejestrować w nowym, nieznanym sklepie? Robisz zakupy na kanapie, a jedyną dostępną metodą płatności jest płatność kartą i żeby to zrobić, musisz wstać i wyjść do innego pokoju? A może, żeby zapłacić za produkt, klient musi przejść klika etapów i wpisać mnóstwo danych?
Zanim zaczniesz tworzyć reklamy, sprawdź swój sklep internetowy. Przejdź przez proces zakupowy (lub poproś mniej internetowego znajomego o to) i sprawdź czy dla Ciebie jest on intuicyjny. Jeśli masz problem z finalizacją zakupu, problem może leżeć w źle zaprojektowanej stronie internetowej.
Jak uratować porzucony koszyk przez Facebook Ads?
- Utwórz grupę niestandardowych odbiorców, którzy dodali produkt do koszyka, ale nie kupili go. Skieruj do nich reklamę na Facebooku i Instagramie – niech mu się produkt opatrzy. Tak robi na przykład sklep internetowy Zalando. Sprawdź sama – dodaj kilka produktów ze sklepu do koszyka, przejdź do Facebooka i zobacz co się stanie.
- Nie bój się tego, że będziesz się wyświetlać dużo. Zadbaj o wysoką częstotliwość wyświetlania reklamy (nawet powyżej 10x). Stosuję tę metodę w kilku sklepach internetowych i przynosi ona wyższy zwrot z inwestycji niż gdy reklama wyświetla się max 2-3 razy na osobę.
- Zaoferuj zniżkę lub darmową dostawę. Osobiście jestem większą fanką tej drugiej opcji, ale jeśli jesteś zdesperowana i chcesz zmniejszyć współczynnik porzuceń, zdecyduj się na małą zniżkę z kodem rabatowym. Ale zrób to z głową (i excelem). Jeśli będziesz oferować zniżki zbyt często, przyzwyczaisz klientów i nie będą u Ciebie kupować w normalnych cenach.
Co zrobić jeśli reklama nie uruchamia się?
Może się też zdarzyć tak, że po ustawieniu reklamy, nie będzie ona ruszać. Prawdopodobnym powodem takiej sytuacji jest to, że Twoja grupa odbiorców jest zbyt mała. Jeśli ustawiłaś grupę niestandardową [Osoby, które dodały produkt do koszyka w ciągu ostatnich 3 dni], a reklama nie rusza, spróbuj zwiększyć grupę do 7, 10 lub 14 dni. Jeśli to nadal nie pomaga, dodaj do reklamy grupę niestandardową [Osoby, które wyświetliły produkty w sklepie]. W drugim wypadku zastosuj krótki czas remarketingu (np. 3-5 dni) i zadbaj o wysoką częstotliwość wyświetlania reklamy.
Mam nadzieję, że ten wpis pomoże Ci zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków w Twoim sklepie internetowym. A jeśli masz jakieś pytania o reklamy na Facebooku i Instagramie, przejdź do zakładki Kontakt na górze strony i ślij do mnie mail lub napisz do mnie na Instagramie – znajdziesz mnie tu > @anitaonthewall_