Reklama na Instagramie – jak zrobić to dobrze?

by Anita Węglicka Styczeń 28, 2019

Przez długi czas jedyną formą reklamy płatnej na Instagramie było kliknięcie mitycznego przycisku “Promuj post”. Zacznijmy od tego, że opcja ta była zła z kilku powodów:

1. Mniejsze możliwości reklamowe.
Jeśli zgłębimy się w kreatora reklam, poznamy wiele wspaniałych “trików” na dotarcie do naszych potencjalnych obserwatorów. Gdy promujemy profil lub post z przycisku [promuj], nasze możliwości ograniczają się do dotarcia do grupy podobnych odbiorców do osób, które obserwują profil lub do ręcznego wprowadzenia zainteresowań. Nie mamy tu żadnych możliwości remarketingu ani wprowadzenia wykluczeń, które są super ważne jeśli chcemy robić reklamy tanio i mądrze.

2. Płacimy więcej za gorsze efekty.
Jeśli nie możemy wykluczyć osób, które już kupiły nasz produkt, albo chcemy kierować reklamę do osób, które były na naszej stronie internetowej, kierujemy reklamy do bardzo ogólnych i niesprecyzowanych grup. W rezultacie takich działań “przepalamy” budżet, czyli płacimy za te wyświetlenia, które nie są nam potrzebne do osiągnięcia naszego celu biznesowego. A po co przepłacać, gdy w małej firmie nie mamy zazwyczaj wielu tysięcy PLNów miesięcznie na reklamę?

3. Bałagan w menedżerze reklam.
Przy promowaniu każdego postu oddzielnie z poziomu Instagramu, każdy post znajduje się w menedżerze jako oddzielna kampania. Po pierwsze robi nam to bałagan w menedzerze, a z tego bałaganu mogą wyniknąć problemy w sprawdzaniu efektywności kampanii.

Możecie mieć w Menedzerze Reklam jedną kampanię lub wiele różnych.

4. Nie uczymy się na błędach.

Gdy każdy post promujemy oddzielnie, mechanizm reklamowy za każdym razem musi się od nowa uczyć. A jak za każdym razem się od nowa uczy to i efekty są gorsze. A gdyby tak wykorzystać te PLNy, które już wcześniej zapłaciliśmy za reklamę i wykorzystać dobre wyniki poprzednich reklam do zwiększenia efektywności nowych postów? Możemy to zrobić, włączając reklamę z poziomu menedżera reklam.

Czemu w ogóle o tym piszę? Bo widzę coraz więcej postów sponsorowanych na Instagramie. I są to reklamy zazwyczaj tworzone przez małe firmy z małym budżetem. Nie chcę szukać statystyk, ale jestem przekonana, że większość tych reklam to [promuj post]. A ja wiem, że można to zrobić taniej i efektywniej.


Zacznijmy od początku. Opublikowałeś post na Instagramie. Post ma wiele serduszek, komentarzy – widzisz w nim potencjał. Już wiesz, że akcje L4L i F4F niewiele dają albo dają bana. Postanawiasz wydać parę złotych za zasięgi. Klikasz [promuj].

Nie.

Zróbmy to inaczej.

Zaczynamy od znalezienia menedżera reklam -> http://fb.com/ads/manage. Zakładam, że masz już skonfigurowane konto reklamowe, czyli dane są wpisane, a płatności są podpięte. Zacznijmy zabawę z reklamą. 

CEL

Zastanów się czego Ty w ogóle chcesz. A możliwości masz kilka. Możesz po prostu użyć celu zasięg i próbować dotrzeć do wszystkich z grupy docelowej (oczywiście to do ilu osób dotrzesz zależy od budżetu). Możesz spróbować aktywizować odbiorców i zdobyć więcej serduszek za pomocą celu aktywność lub zachęcić odbiorców do opuszczenia Instagramu i przejścia do Twojej strony internetowej z pomocą celu ruch.

To są wszystkie dostępne cele reklamowe na Facebooku i Instagramie.

 

ZESTAW REKLAM

No i to jest to miejsce gdzie zaczyna się zabawa!
Chcesz z nowym postem dotrzeć do osób, które już były na Twojej stronie internetowej lub pod jednym z Twoich poprzednich zdjęć zostawiły serduszko? Albo reklamujesz nowy artykuł i nie chcesz docierać do osób, które już go czytały? To wszystko ustawisz na tym etapie.
No dobra, najpierw musisz te grupy stworzyć jako niestandardowe grupy docelowe i zrobisz to tu -> https://www.facebook.com/ads/manager/audiences

Ustal budżet. W wersji podstawowej możesz ustawić budżet całkowity na określony czas, a gdy czas i budżet się skończą, reklama zakończy się. Z jednej strony jest to ułatwieniem, bo nie musisz codziennie sprawdzać co tam się dzieje. Ale nie wierzę, że jeśli kupujesz jedną z pierwszych reklam, nie będzie Cię ciekawiło co słychać u Twojej reklamy (dobra, może jednak nie, może tylko ja tak mam :p). Ale o co mi chodzi? Chodzi mi o to, że jeśli reklama będzie miała fajne wyniki, na przykład super tani koszt przejścia do strony internetowej, to pewnie będziesz chciał żeby ona trwała dłużej. W wypadku budżetu całkowitego, możesz to zrobić, ale cały system będzie musiał zacząć pracę nad optymalizacją od nowa, co oznacza, że koszty będą wyższe. W przypadku budżetu dziennego, możesz przedłużać czas trwania reklamy bez zmniejszenia efektywności reklamy.

Umiejscowienia. Domyślnie są automatyczne i Facebook je zaleca. Ale… do postu na Instagramie pewnie dodajesz hasztagi. Hasztagi źle wyglądają na Facebooku. Polecam edycję umiejscowień i zostawienie tylko Instagrama.

Bardzo dobrze to działa jeśli prowadzisz też fanpage i możesz tam promować inne treści.

REKLAMA

Gdy już zrobisz wszystkie techniczne sprawy, czas na najmilszą część – tworzenie reklamy. Ale tym razem nas to nie dotyczy, bo post reklamowy mamy już na swoim IG profilu. Teraz wystarczy, że wybierzemy odpowiedni post i dodamy do niego link oraz przycisk CTA. Ten link i przycisk to super sprawa, bo jedynie w reklamie możemy dodać do postu aktywny link. Jeśli jesteś analitycznym świrem, możesz też dodać do linku tagi, żeby potem w Analyticsie sprawdzać jak zachowują się użytkownicy reklamy.

To wszystko. Klikamy [Potwierdź] i czekamy aż roboty Facebooka zaczną promować nasz post.

 

Mam jedną prośbę. Jeśli artykuł był dla Ciebie przydatny i znasz kogoś, komu informacje w nim zawarte mogą pomóc, prześlij mu go. Mam taki mały cel i motywację, że jeśli kilka osób skorzysta z treści, którą tu napisałam będę pisać (i może nagrywać) dalej. 

Jeśli masz jakieś pytania lub wątpliwości dotyczące kupowania reklamy na Facebooku lub Instagramie – napisz do mnie na Instagramie lub mailu hej@anitaonthewall.pl 🙂

Social Shares